3T-Treningssenter » 3T-Inspira – Timebeskrivelser
Gå til innhold Gå til hovedmeny Gå til undermeny

3T-Inspira – Timebeskrivelser

 

 

Sterk hjerne med aktiv kropp – Ole Petter Hjelle

Tenk deg at det eksisterte en enkel, bivirknings-fri behandling som gjorde at du ville leve et lengre og bedre liv. En behandling som reduserte risikoen for hjerteinfarkt, diabetes, kreft, depresjon og demens. Den ville i tillegg gi deg bedre hukommelse, bedre stress-mestring, øke kreativiteten din og sannsynligvis gjøre deg mer intelligent. Dette høres for godt ut til å være sant. Men, denne behandlingen finnes, og vi har kjent til den i tusenvis av år. Vi snakker om fysisk aktivitet.

Mange mennesker lever et liv med (u)vaner de er grunnleggende misfornøyd med. Allikevel klarer de ikke å gjøre noe med dem. Det har i mange år vært snakk om hvor vanskelig det er å endre inngrodde atferdsmønstre hos mennesker. Nyere forskning viser at hjernen vår har en fantastisk kapasitet for endring – bare vi bruker riktig framgangsmåte. Ole Petter har hjulpet mennesker til å endre livsstil i over 15 år og gir konkrete tips til hvordan vi skal klare å gjøre endringer i livet vårt.

 

 

Bak Masken – Ingeborg Senneset

Trening kan være glede og sunnhet og det kan være destruktiv selvskading. Ingeborg Senneset var syk, men skjulte seg bak det ytre. Helt til hun en dag ble trukket til side av daglig leder på treningssenteret. «Jeg ser at du ikke har det bra», sa hun. Hva skjedde?

Velkommen til foredrag om spiseforstyrrelser, trening og selvskading med forfatter og journalist, utdannet sykepleier og tidligere psykiatrisk pasient, Ingeborg Senneset.

 

 

Smertekunnskap og Rehabtrening – Benjamin Christensen

En introduksjon til en moderne forståelse av smerter samt hvordan denne kunnskapen kan brukes i treningssammenheng med kunder og pasienter.

 

 

Klar for vegetar? En grønn retning med fallgruver! – Therese Mathisen

Therese tar for seg vegetar- og vegankost – fordeler og ulemper, for befolkning generelt og for idrettsutøvere.
Dette er noe som opptar folk mer og mer, og spesielt de som er veldig opptatt av å være veldig sunne (les: mange i treningssenter bransjen).

 

 

Overvektige og utfordringer i dagens samfunn – Therese Mathisen

Therese tar for seg tema overvekstutviklingen i samfunnet, og går inn på hvorfor slanking IKKE VIRKER. Hun går nærmere inn på fysiske og mentale faktorer som bestemmer handlinger, livsstil og appetitt, hvorfor vi så langt har mislyktes i å slanke befolkningen, og hva som trolig må til. Dette var Thereses tema for prøveforelesning ved hennes doktorgrads disputas, så her foreligger en omfattende litteratur gjennomgang.

 

 

Er dypere bedre? – Tron Krosshaug

Det blir sagt at knebøy er kongen av styrkeøvelser. Men hva er den optimale knebøyteknikken? Hvor dypt skal man gå? Hvor bredt skal man stå? Hva gir mest glutes og quads aktivering? Hva er gir best prestasjon? Hva vet vi egentlig???

I dette foredraget vil disse spørsmålene belyses og du vil få et overblikk over hva forskningen viser, samt hvordan man kan implementere kunnskapen i praksis.

 

 

Yoga for Runners – Gruppetime – Frøydis Hansvik

Yogaklasse for deg som vil få mer ut av løpetreningen din med en sterkere og mer fleksibel kropp! Denne klassen er designet både for deg som løper aktivt allerede og for deg som ønsker å komme i gang med løping/jogging. Stikkkord er kjærlighet til føttene, lek med balanse, hoftemobilitet, kjernestabilitet, pusterom og restitusjon.

 

Yoga for Runners – WS – Frøydis Hansvik

Workshop med fokus på hvordan yoga kan forebygge skader og øke prestasjon for løpere uansett nivå. Prinsippene bak yoga for runners – (gruppetimen kl 11:30) vil også gjennomgås.

Teori, refleksjon og praksis.

 

Aerostep – Sølve Sundrehagen

Kondisjonstrening på stepkasse som utfordrer hjertet og hjernen på en måte som gir deg den gode følelsen av å være gjennomtrent. Her bruker du hele kroppen. Timen passer for alle som liker å bevege seg til musikk.

 

 

Aerodance – Sølve Sundrehagen

Kondisjonstrening på gulv designet for effektiv hjertetrening og sterk smilemuskel. Timen mikser mellom lett-å-følge-blokkbygging og sang-for-sang-prinsippet. Slipp deg løs til drivende beats og morsom koreografi. Få det på og svett det ut!

 

 

 

 

Utholdenhetstrening – fra helsegevinst til prestasjon – Trine Moholdt

I dette foredraget vil vi gå gjennom grunnleggende utholdenhetsfysiologi der vi følger oksygenets vei gjennom kroppen og diskuterer hva som bestemmer og begrenser utholdenhet. Vi ser på ulike treningsprinsipper og hva nyere forskning viser når det gjelder blant annet intervalltrening med høy intensitet (HIT). Fokus vil være hovedsakelig på helseeffekter av utholdenhetstrening, men vi vil også diskutere hvordan man kan trene for å forbedre prestasjon. Det vil være hovedvekt på HIT, men konklusjonen vil nok ikke være at 4 x 4 er eneste vei til et langt og lykkelig liv.

 

 

Nyheter i ExorLive – Åsmund Thorbjørnsen

  • la medlemmet logge treningen, test/retest og kontroll på fremgang. 

Siden 2011 har Åsmund holdt kurs i formidling av bevegelse og hvordan en kan bruke ExorLive til å hjelpe sine kunder/medlemmer å gjennomføre sin trening. Han er i den forbindelse gjesteforeleser for flere høyskoler og universitet i Norge, og holder jevnlig kurs for PT’er, fysioterapeuter, treningsveileder og senter/klinikk-ledere. Han jobber også som coach og PT på Crossfit Oslo.

 

 

Problemområder renhold – med Maske og Lilleborg

Hverdagen til en renholder kan være både tung og utfordrende. I denne samlingen vil våre leverandører se på hvilke utfordringer vi støter på i vår bransje.

  • Hvordan kan man jobbe for å unngå slitasje og belastningskader? Finnes det hjelpemidler som kan hjelpe oss?
  • Hva er typiske problemområder, og hvordan kan vi bli enda bedre på disse områdene? Hvilke erfaringer har vi på de ulike sentrene. Her lærer vi av hverandre
  • Kjapp gjennomgang av PH skalaen  og hvordan forstå den og bruke de riktige midlene?
  • Utstyr og nyheter, hvilke kan evt hjelpe deg i di hverdag
  • Erfaringsutveksling mellom de ulike som er tilstede. Mange har veldig god kompetanse og lang erfaring

Servering 😊

 

 

Relasjonsbygging i gruppetreningssammmenheng – Sølve Sundrehagen

Hva skal til for å få mennesker tilbake på gruppetrening uke etter uke, år etter år?  I denne workshoppen krydrer vi forskningen med årevis av erfaringer fra workshop-deltakerne og foredragsholder Sølve Sundrehagen. Målet er et sluttprodukt som alle kan ta med seg hjem i verktøykassa å sette ut i praksis fra første arbeidsdag. Passer for alle som jobber som gruppeinstruktør.

 

 

Tren som en Atlet – Ronny Fevåg (Foregår på Ilsvika)

Idrettsspesifikk trening handler om å definere arbeidskrav til den enkelte idretten; arbeidskravsanalyse. Hva trenger en for å lykkes i den ekelte idrettsgren? Hvilke kapasiteter er godt utviklet hos utøveren, og hvilke bør utvikles mer. Her setter man ofte opp et testbatteri og kan måle seg mot «gjennomsnittet». Når du vet hva du skal trene, så er det lurt å finne treningsformer og øvelsesutvalg som tar deg raskest til målet.

Det siste handler om å analysere bevegelser i idretten, og sette på treningsstimuli som gjør bevegelsene bedre. Altså, å gjøre øvelser mest mulig autentisk ut fra idrettens krav.

 

Dette vil vi gå gjennom teori og praksis på;

hurtighet, eksplosivitet, spenst, styrke, mobilitet/stabilitet for å nevne noen.

 

 

Kundebehandling – Jørgen Pedersen & Tove Mikalsen

Service i resepsjonen – hvordan utvikle medlemmets opplevelse

Erfaringsutveksling – hvordan bli bedre sammen

Caser – hvordan håndtere ulike scenario

 

Effektive beinøvelser – Tron Krosshaug

I denne workshopen skal vi gå i dybden på ulike beinøvelser og se på hvordan man kan optimalisere og tilpasse øvelser til ditt behov, enten det er for idrettsprestasjon, rehabilitering, generell styrke eller muskelvolum. Det er anbefalt å laste ned og gå gjennom appen MA Biomek (gratis på Appstore og Google Play) på forhånd, for å få best mulig utbytte av workshopen.

 

 

StepMove Release – Lene Kristine S. Dahl

Gjennomkjøring og filming av StepMove release nr 5

 

 

Rock that Pulse – Remy Breivikås

Denne timen passer best for litt viderekommende da tempo til tider kan være noe høyt (rpm), Det vil ikke være så mye fokus på teknikk, men jevnlig hard jobbing med forholdsvis høy puls (to pulstopper) Det legges opp til intervaller som både bestemmes av instruktør og av den som sykler selv. …Muligens en allsang også.
Dette er en time med lite musikk fra maskiner.

Rock that Pulse😎

 

 

Feel the energy – Siv Elin Skogen

I denne timen skal jeg ta dere med på en reise basert på flyt, intensitet og god energi.

Timen er en høy intensitets økt fordelt på ulike arbeidsperioder.

Målet med timen er at du som deltaker sitter igjen med en god treningsopplevelse, god energi og et ekstra smil om munnen.

Jeg gleder meg til å sykle sammen med dere. Vi sees!

 

 


  • NB: Det vil foregå fotografering/filming under enkelte timer. Bildene vil benyttes på sosiale medier og til videre markedsføring.