3T-Treningssenter » Bytt påskeegget mot trening!
Gå til innhold Gå til hovedmeny Gå til undermeny
Du er inne i undermenyen

Bytt påskeegget mot trening!

Er du en av de som angrer på kjøp av store mengder smågodt til påskeegget?

 

Viste du at du får plass til over 3,8 kilo godteri i de største smågodtposene? Det tilsvarer cirka 15 000 kalorier – eller 30 store middagsporsjoner. Klinisk ernæringsfysiolog, Tove Drilen, mener store poser fører til at folk kjøper mer smågodt. – Jeg mener man skal unne seg litt ekstra i påska, men det er lurt å ha et bevisst forhold til porsjonsstørrelsene. 100 gram smågodt er mer enn nok for et lite barn, sier hun. Les mer på adressa.no.

 

Smågodt kan også bringe med seg uønskede påskegjester. Les mer om hvordan smågodt kan være smitte-bomber på vg.no.

 


3T TAR ANSVAR!

Nå kan du velge å angre innkjøpet av smågodt; bytt inn ditt velfylte påskeegg mot trening på 3T! Størrelsen og vekta  på egget blir veid og vurdert og du får gratis trening i forhold til en skala utarbeidet av 3T-Helse. Bytt ut seigmenn mot muskler! 

 

Gjelder i hele påska!

 

 

 

I likhet med Adressas journalist er Treneransvarlig hos 3T, Øyvind Mittet, bekymret over konsumet som påskefeiringen fører med seg: 

 

3T har i samarbeid med sosial- og helsedepartementet startet en kampanje som heter Dine 30 med 3T. Dette er vårt bidrag for å bedre helsen blant trønderne. Som en forlengelse av dette ønsker vi nå å motivere både medlemmer og ikke-medlemmer til å kutte ned på godteriinntaket i påsken.

 

Har man først begynt å spise mye godteri så kan det være vanskelig å slutte. Sukkerinnholdet i godteri tas lynraskt opp fra tarmen og gir skyhøye blodsukkernivåer. For å kompensere for dette skilles insulin ut i kroppen for å gjenskape balansen i blodsukkeret. Resultatet av dette er at blodsukkeret stuper og gjerne ender opp med å ligge noe lavt. Dette kan igjen utløse både søtsug og sult, som igjen fører til at vi overspiser.

 

– Æ har et lite ett hjem enda, sier Marianne Kolstad Raet og overrekker et breddfult egg til resepsjonen på 3T-Rosten.

 

Det positive er at mange er mer aktiv enn vanlig i påska. Langrenn f.eks er effektivt for forbrenningen fordi vi bruker hele kroppen og aktiverer store muskelgrupper. En times skitur med varierende terreng i moderat tempo kan fort forbrenne ca 500-600 kcal, avhengig av intensitet, kjønn, alder, vekt, muskelmasse og fysiske form. Men fortsatt er man nødt til å gå 25 – 30 timer på ski for å forbrenne 15 000 kcal. Og da er ikke Kvikk-lunchen, sausen på påskelammet og den kalde pilsen i solveggen inkludert.


Toppfoto: Adresseavisa

Del på